Realizacja projektu "MedIQ - symulacja w edukacji medycznej"
na Uniwersytecie Medycznym w Lublinie

 

Działania już zrealizowane lub w trakcie realizacji:

  1. Platforma e-edukacyjna MedIQ: www.mediq.edu.pl
  2. Program pacjenta standaryzowanego „SP2B”; scenariusze symulacyjne z rolą dla SP
  3. Scenariusze symulacyjne do ogólnopolskiej bazy w Poznaniu (w ramach działania ogólnopolskiego)
  4. Podręcznik symulacyjny
  5. Udział w konferencjach i szkoleniach
  6. Wyposażenie ZICSM

 

1. Platforma e-edukacyjna MedIQ

Zakładane funkcjonalności platformy:

  • Baza wiedzy
  • Możliwość sprawdzenia swojej wiedzy
  • Komunikacja między nauczycielami a studentami i między studentami
  • Narzędzia usprawniające przeprowadzanie zaliczeń egzaminów
  • Tablica informacyjną dla różnego typu odbiorców

Planowane narzędzia w celu realizacji zakładanych funkcjonalności:

  • Baza edukacyjnych materiałów tekstowych i multimedialnych
  • Forum dla studentów i nauczycieli akademickich
  • Moduł drzew decyzyjnych
  • Moduł PUK
  • Wirtualne Centrum Symulacji Medycznej – wirtualizacja budynku ZICSM
  • Panel informacji o szkoleniach

 

2. Program pacjenta standaryzowanego „SP2B”; scenariusze symulacyjne z rolą dla SP

Projekt pilotażowy

  • Zajęcia z udziałem SP w toku studiów na kierunku lekarskim
  • OSCE – jedna stacja z udziałem SP

Program

  • Wytyczne - dokument pt. „Program Pacjenta Standaryzowanego SP2B”
  • Rekrutacja SP
  • Szkolenie SP 
  • Baza scenariuszy i ról SP 

SP jako obszar badań

  • Metodologia SP
  • Ocena jakości nauczania

 

3. Scenariusze symulacyjne do ogólnopolskiej bazy w Poznaniu

  • „Terapia wielolekowa w nadciśnieniu”   /prof. dr hab. n. med. Wojciech Załuska
  • „Ostry brzuch”   /prof. dr hab. n. med. Ryszard Maciejewski
  • „Obrazowanie a stany nagłe”   /dr hab. n. med. Elżbieta Czekajska-Chehab, prof. nadzw.
  • „Stany nagłe w ginekologii i położnictwie”   /dr hab. n. med. Anna Torres
  • „Komunikacja w zespole interprofesjonalnym”   /mgr Magdalena Horodeńska

 

4. Podręcznik symulacyjny

Podręcznik bazujący na doświadczeniach związanych z monografią „Medical simulation” pod red. dr hab. n. med. Kamila Torresa.

Redakcja naukowa:

  • prof. dr hab. n. med. Andrzej Kański
  • dr hab. n. med. Kamil Torres

Planowane rozdziały:

  • Centrum Symulacji - projektowanie i informacje podstawowe
  • Edukacja medyczna teoria i praktyka
  • Edukacja z wykorzystaniem symulacji w naukach o zdrowiu
  • Scenariusze w symulacji medycznej
  • Debriefing
  • Nauczanie kompetencji społecznych, kulturowych i profesjonalizmu
  • Pacjenci Standaryzowani
  • Metody oceny w symulacji
  • Bezpieczeństwo pacjenta a symulacja medyczna
  • Prebriefing oraz przygotowanie środowiska nauki do symulacji

 

5. Udział w konferencjach i szkoleniach

Udział w:

  • Konferencja SEASAM (Society in Europe for Simulation Applied to Medicine)
  • Konferencja AMEE (The Association for Medical Education in Europe)
  • Szkolenie DASH (Digital Access to Scholarship at Harvard)
  • Leadership in Healthcare, Summer School
  • Train the trainer
  • EuSim simulation Instructor Course

 

6. Wyposażenie ZICSM

Zbieranie wymagań sprzętowych, organizacja przetargów.