Realizacja projektu "MedIQ - symulacja w edukacji medycznej"
na Uniwersytecie Medycznym w Lublinie
Działania już zrealizowane lub w trakcie realizacji:
- Platforma e-edukacyjna MedIQ: www.mediq.edu.pl
- Program pacjenta standaryzowanego „SP2B”; scenariusze symulacyjne z rolą dla SP
- Scenariusze symulacyjne do ogólnopolskiej bazy w Poznaniu (w ramach działania ogólnopolskiego)
- Podręcznik symulacyjny
- Udział w konferencjach i szkoleniach
- Wyposażenie ZICSM
1. Platforma e-edukacyjna MedIQ
Zakładane funkcjonalności platformy:
- Baza wiedzy
- Możliwość sprawdzenia swojej wiedzy
- Komunikacja między nauczycielami a studentami i między studentami
- Narzędzia usprawniające przeprowadzanie zaliczeń egzaminów
- Tablica informacyjną dla różnego typu odbiorców
Planowane narzędzia w celu realizacji zakładanych funkcjonalności:
- Baza edukacyjnych materiałów tekstowych i multimedialnych
- Forum dla studentów i nauczycieli akademickich
- Moduł drzew decyzyjnych
- Moduł PUK
- Wirtualne Centrum Symulacji Medycznej – wirtualizacja budynku ZICSM
- Panel informacji o szkoleniach
2. Program pacjenta standaryzowanego „SP2B”; scenariusze symulacyjne z rolą dla SP
Projekt pilotażowy
- Zajęcia z udziałem SP w toku studiów na kierunku lekarskim
- OSCE – jedna stacja z udziałem SP
Program
- Wytyczne - dokument pt. „Program Pacjenta Standaryzowanego SP2B”
- Rekrutacja SP
- Szkolenie SP
- Baza scenariuszy i ról SP
SP jako obszar badań
- Metodologia SP
- Ocena jakości nauczania
3. Scenariusze symulacyjne do ogólnopolskiej bazy w Poznaniu
- „Terapia wielolekowa w nadciśnieniu” /prof. dr hab. n. med. Wojciech Załuska
- „Ostry brzuch” /prof. dr hab. n. med. Ryszard Maciejewski
- „Obrazowanie a stany nagłe” /dr hab. n. med. Elżbieta Czekajska-Chehab, prof. nadzw.
- „Stany nagłe w ginekologii i położnictwie” /dr hab. n. med. Anna Torres
- „Komunikacja w zespole interprofesjonalnym” /mgr Magdalena Horodeńska
4. Podręcznik symulacyjny
Podręcznik bazujący na doświadczeniach związanych z monografią „Medical simulation” pod red. dr hab. n. med. Kamila Torresa.
Redakcja naukowa:
- prof. dr hab. n. med. Andrzej Kański
- dr hab. n. med. Kamil Torres
Planowane rozdziały:
- Centrum Symulacji - projektowanie i informacje podstawowe
- Edukacja medyczna teoria i praktyka
- Edukacja z wykorzystaniem symulacji w naukach o zdrowiu
- Scenariusze w symulacji medycznej
- Debriefing
- Nauczanie kompetencji społecznych, kulturowych i profesjonalizmu
- Pacjenci Standaryzowani
- Metody oceny w symulacji
- Bezpieczeństwo pacjenta a symulacja medyczna
- Prebriefing oraz przygotowanie środowiska nauki do symulacji
5. Udział w konferencjach i szkoleniach
Udział w:
- Konferencja SEASAM (Society in Europe for Simulation Applied to Medicine)
- Konferencja AMEE (The Association for Medical Education in Europe)
- Szkolenie DASH (Digital Access to Scholarship at Harvard)
- Leadership in Healthcare, Summer School
- Train the trainer
- EuSim simulation Instructor Course
6. Wyposażenie ZICSM
Zbieranie wymagań sprzętowych, organizacja przetargów.